Tieliikennelaki 2020 Sähköpotkulautailu

Tieliikennelaki 2020 Sähköpotkulautailu

Suomalaiset ovat tunnetusti liikunnallista kansaa. On meillä monta mitalia vaikka sitten mistä urheilulajista tänne Suomeen tuotuna.

Suomalaiset ovat myös moottorikansaa ja siitäkin on paljon palkintoja saatu. Suomalaiset ovat erityisen hyviä kuljettajia, ainakin kun katsotaan onnettomuustilastoja maailmanlaajuisesti. Toisaalta liikenteessä näkee paljon jarruvaloja, se sinänsä ei kieli hyvästä ajotaidosta vaan jostain muusta.

Nyt meillä on uusi tieliikennelaki2020 :

TRAFICOM : TIELIIKENNELAKI2020

Yksi kantavia ajatuksia on uudessa laissa on ENNAKOINTIVELVOLLISUUS

TRAFICOM : ENNAKOINNIN PERIAATTEET

Miten tämä toteutuu kevyessä liikenteessä ? Kenen vastuualueeseen kuuluu lain pykälien toteutumisen valvonta ?

Miten lainlaatija on ajatellut että sähköpotkulautojen käyttäjien liikennetietoutta – ja käyttäytymistä aiotaan valvoa ? Kävin joku aika sitten Helsingin Kaivopuistossa joka on hyvin suosittua ulkoilualuetta kaikenikäisten – vauvasta vaariin ja mummoon – keskuudessa. Siellä on rantakaistaleella jalankulkijoiden alue lastenvaunuineen ja tien toisella puolella pyöräilijöden kaista.

Missä viiletti sähköpotkulaudat ( yksin tai kaksin, kolmea  matkustajaa ei yhdellä laudalla tällä kertaa näkynyt mutta ei sekään ole ikävä kyllä poissuljettua jos vähäksi aikaa jää seuraamaan katuliikennettä ) ?

Mielestäni oikeassa paikassaan liikkujia  ( siellä missä pyöräilijät, ainakin silloin kun nopeudet ovat korkeammat ) en ehtinyt seuraamaan kun aika meni aivan konkreettisesti hyvinkin korkealla nopeudella jalkakäytävällä ajavia ( kohti tulevia ) skuutteja väistellessä. Jalkakäytävällähän saa mennä ' kävelynopeutta ', joka on luonnollisesti hyvin liukuva käsite. 

Asiaa skuuttien osalta tuodaan nyt mediaan ja se on hieno asia :

YLE 26.6.2020 : SKUUTIT ( SÄHKÖPOTKULAUDAT )

Kuinka saataisiin vielä tietoa liikkumaan niin että jokainen liikkuja ymmärtäisi mikä suunnaton vaara aiheutuu siitä kun moottorisoitu laite on jalankulkijoiden seassa joskus ehkä hyvinkin vähäisellä kokemuksella ilman minkäänlaista pakollista koulutusta ?

Auttaisiko asiaa jos kevyen liikenteen väylille olisi selkeästi maalattu kenelle mikäkin kaista on tarkoitettu ? Esimerkiksi Kaivopuiston rannassa olisi maalille käyttöä.

Kommentoi kirjoita tai reagoi fb - sivulla